mandag, november 02, 2009

Til Astrid

Eg vil gjerne dele med deg mitt favorittdikt av Helge Hagerup. Han er sonen til Inger Hagerup og døydde, etter det eg hugsar, i 2008. Heilt tilfeldig leste eg eit stykke om han i Morgenbladet, og eit utdrag av dette diktet var med. Det er så enkelt, samtidig så rått, om liv, død og kjærleik. Det rører i det innerste i meg.
Eg prøvde straks å få tak i det eg trudde var diktboka, men det var utselt sjølvsagt. Så gjekk det eit halvt år før eg traska innom bruktbutikken på kaien på Stord. Det er svært lite utskifting av bøker der etter det eg har merka, men eg kikka no over diktbøkene att. Og der stod ho. "Til stjerner skal vi bli", eit eksemplar som stamma frå Kvinnherad Folkebibliotek.

Hytten og hagen en dag i juli,
en solsvidd sommer med barn på stranden.
Er det mulig at alt tar slutt?
Ja, det er mulig, jeg vet det er mulig
når dagene lukter av svovel og krutt.

Kan kjærligheten bare bli minner
om vegger vi malte, en kam i en skuff,
en seng som står tom, ting vi har kjøpt
for å eie dem sammen, og planer, planer
langt frem i tiden.
Det hastet jo ikke, trodde at siden
skal være som nå, som i dag og i går.
En kam i en skuff! Jeg vil ikke se den.
Jeg vil ikke vite at sorgen og gleden
alltid ligger i samme seng.
Jeg vil ikke vite, jeg nekter å vite
at kjærlighetenen dag skal bli minner,
de bitreste minner som noen har grått.
Jeg vil ikke vite, men vet jo så godt;
det kommer en dag da alt forsvinner.

Det må jeg tåle, det må jeg bære,
men gi meg litt tid!
Ser du ikke at sommeren tegner
fugler i luften og sol som regner
ned over havet? En dag i juli
tror jeg det ikke. Det er ikke mulig
at solen forsvinner
og alt tar slutt.

Da kjenner jeg lukten av svovel og krutt.

      Helge Hagerup (1989)
"Til stjerner skal vi bli" Solum Forlag 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kjekt om du legg frå deg nokre ord!